Esports en temps de Covid

Aquesta vesprada hem realitzat una sessió molt dinàmica tot el grup de classe. Hem jugat a dos esports alternatius que poden arribar a tindre gran valor i significat didàctic amb una bona implantació d'aquests dins l'aula. Aquests jocs eren el "Datchball" i el "Colpbol".

En primer lloc, mai havia jugat a cap d'aquests dos jocs, si que sabia de la seua existència però sols havia jugat en la meua etapa d'educació primaria al "Cementeri", una adaptació del primer. Des del meu punt de vista, considere que aquests tipus de jocs alternatius semblen ser igual o més didàctics que els esports tradicionals. Pense d'aquesta manera per les següents raons: 

- Als esports tradicionals la gent, i sobretot els alumnes de la nostra aula, estaran acostumats a jugar sempre, inclús quan ho fan al seu temps lliure. D'aquesta manera, els introdueixes jocs nous amb els que es poden divertir i interactuar de la mateixa forma.

- A aquests dos jocs he trobat una alternativa per a la inclusió, ja que, poder dir per exemple que per a que el punt siga valid, o  la victòria siga valida, hauran de participar tots els membres del grup o equip.

En segon lloc, segons el Decret 108/2014, considere que els dos jocs poden correspondre als blocs següents:

- Bloc 1: Coneixement corporal i autonomia

- Bloc 2: Habilitat motrius, coordinació i equilibri

- Bloc 4: Activitat física i salut

- Bloc 5: Jocs i activitats esportives

Ho considere d'aquesta forma ja que, en els dos jocs predomina l'exercici físic però, a més a més, també existeix una relació en la coordinació oculo-manual i la ubicació en l'espai, com nomena al bloc 1. També, la motricitat, la coordinació i l'equilibri són les característiques clau d'aquests dos jocs. En referència als cursos on practicaria aquests dos esports la meua conclusió és als cursos de 3r, 4t, 5é i 6é. Cal afegir que al 3r curs primer realitzariem activitats en relacio al llançament de les pilotes per a la seua millora en la coordinació oculo-manual. 

En tercer lloc, aquests dos esports poden compaginar-se de una forma adecuada al protocol Covid. En referència al "datchball", els grups d'alumnes que conformen un equip sempre deurien de ser els mateixos, per evitar el contacte amb altres companys. A més, les pilotes a utilitzar sembre deurien de ser les mateixes per poder tindre-les controlades i desinfectades. Per l'altra part, en referència al "colpbol", els mateixos alumnes formarien un mateix equip durant tota la sessió. A més, evitaria jugar un partit sense delimitar zones de jugadors, es a dir, delimitaria 4 zones al camp on com a màxim poden situar-se 6 jugadors. Es pot fer situant als jugadors en una zona determinada abans de començar el partit i, durant la sessió, canviar als jugadors de zones. En aquesta època és complicat dur a terme sessions sense contacte o riscs, però amb una bona actuació i organització és poden realitzar sessions segures. 

Per acabar, l'esport alternatiu que he triat és el "Kickball". Es tracta d'un esport que mescla tant el futbol com el beisbol.

Les regles bàsiques són les següents:

- Participen 2 equips mixtes formats per 8-11 jugadors/es.

- L'equip atacant, per ordre, té a un jugador/a encarregat de colpejar la pilota amb el peu.

- L'equip defensor ocupa el terreny de joc per aconseguir agafar la pilota el més ràpid possible.

- Guanya l'equip que aconseguixca primer 5 punts.

- Un punt s'aconsegueix quan un jugador de l'equip atacant recorre les 4 bases del camp per ordre. 

- Si l'equip defensor aconsegueix agafar la pilota abans de que toque el sòl, el jugador que ha colpejar serà eliminat. A més, si mentre el jugador atacant corre cap a una base i un jugador de l'equip defensor el toca amb la pilota, el jugador atacant també serà eliminat. 

- Un jugador de l'equip atacant pot decidir quedar-se en una base si creu que no té temps per arribar a la següent.

- Els equips canviaran de rol quan l'equip defensor elimina a 3 jugadors de l'equip atacant.  

Material: 

- Una pilota roja, blava o verda que siga blana.

Espai:

- L'espai és similar a un camp de beisbol, amb 4 bases.

Aplicació didàctica:

- Per a dur a terme aquest esport no és necessari disposar d'un camp de beisbol, ja que al pati de l'escola o al pavelló podem delimitar nosaltres el terreny i marcar les 4 bases amb materials com poden ser els cons. Aquest esport pot aplicar-se a sisé de primària. A més, a través d'aquest podem fomentar la inclusió de tot l'alumnat ja que podem realitzar adaptacions de tot tipus. Per últim, també és un bon recurs per poder fomentar la participació en equip.

 Mitjançant el següent vídeo podem observar d'una forma més visual les regles del "Kickball"

Comentaris

  1. Hola Lluís, la reflexió que fas sobre la sessió que vas viure aquella vesprada és molt completa. M'ha agradat molt que ho relaciones amb el que has viscut tu durant la teua infància i a més, que parles del decret i relaciones aquesst esports alternatius amb els diferents blocs del decret. També pense que la reflexió que fas sobre les adaptacions que hem realitzat a les sessions per a respectar les mesures de seguretat, són les correctes i considere que està molt bé, que ho introduïsques perquè és una realitat i hem de treballar amb ella.
    Per últim, quant a l'esport alternatiu que ens expliques, l'explicació és molt completa i s'entén perfectament, a més amb el vídeo que has introduït queda encara més complet.
    La nota que el pose és un 10.

    ResponElimina
  2. Hola, Lluís. Crec que en aquesta entrada has sintetitzat molt bé el que són els esports alternatius, amb una proposta molt interessant. A més m'ha agradat que cites el currículum per a justificar el realitzat.
    D'altra banda, compartisc la teua opinió amb la situació que estem vivint però crec que com a futurs docents ens ajuda a preparar-nos i tindre varietat de possibilitats davant les adversitats.
    La nota és un 9,5.

    ResponElimina
  3. Hola Lluís!

    Personalment no era coneixedor d'aquest esport tan singular. A pesar d'això, l'explicació detallada que has donat junt amb el vídeo explicatiu facilita la comprensió de l'esport per a la gent que, com en el meu cas, no el coneixia. A més a més, el fet de citar el currículum, en concret, el Decret 108/2014. La nota per part meua és d'un 9'5!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Un dia al trinquet

Jocs tradicionals vs Moderns

Kickball